De McKenzie methode

De McKenzie-methode is een oefenmethode voor a-specifieke rug- en nekklachten.

A-specifieke pijnklachten, wat zijn dat?

Dit zijn die problemen waarbij niet duidelijk kan worden aangetoond dat er een ziekteproces aanwezig is dat verantwoordelijk is voor het ontstaan
van deze klachten. In feite wordt er dus geen duidelijke oorzaak gevonden, maar zijn er wel beperkingen in de bewegelijkheid ontstaan.
Soms zelfs zo duidelijk dat we praten over fixaties. Een voorbeeld daarvan is ‘spit’.
De methode richt zich vooral op klachten in rug met of zonder uitstraling in het been of in de nek, waarbij pijn in de schouder, arm of hoofd
kan zijn ontstaan. Veel klachten van armen en benen kunnen samenhangen met mechanische problemen in de rug of nek.
Veel van de klachten gaan vanzelf over, maar het kan voorkomen, dat ze de neiging hebben vaker terug te komen en een klein deel daarvan
wordt zelfs chronisch.

Wat kunt u van deze methode verwachten?

Met de McKenzie-methode wordt u geleerd om zelf aan deze pijnklachten te kunnen werken en vooral op termijn daar op terug te vallen,
als het probleem zich weer gaat voordoen of daar een neiging toe bestaat.
Het bijzondere van de methode is, dat er niet alleen de symptomen gericht worden behandeld, maar ook getracht wordt om de bron van de klachten op te sporen en te behandelen. Daarbij wordt een individueel therapeutisch en preventief programma opgesteld. Het werkt alleen als u daar goed aan kunt meewerken. De methode is gebaseerd op het feit, dat acuut ontstane of chronisch verlopende klachten onder invloed van specifieke houdingen en bewegingen ingunstige zin kunnen worden beïnvloed.

Welke klachten worden met deze methode behandeld?

– Spit en de acute nekpijn.
– Lang bestaande klachten in de rug of nek
– Pijn en tintelingen en soms zelfs een doof gevoel in arm of been
– Hoofdpijn, die te maken heeft met nekproblemen
– Whiplash-trauma’s